Blog

‘Centaur’, het tweede boek van de Amsterdamse dierenarts Chris Polanen, is een harde ode aan zijn moederland, Suriname. Ja hij oordeelt hard over het jonge land maar de liefde kruipt waar hij niet gaan kan. Hoewel hard over de bijna-dictatuur van ‘Baas’, de meest gebruikte naam voor Desi Bouterse, en wellicht nóg harder over de mannen van Suriname, geeft de auteur een prachtig beeld van het podium waarop het verhaal van Gili zich afspeelt. Gili is de jonge springruiter die zich...

Ondanks het voortdurende geweeklaag over de ontlezing onder onze jongeren draaien de persen van de Nederlandse uitgeverijen gewoon door. Romans en non-fictie , nieuwe kook- en tuinboeken, sportbiografieën en gelukkig ook steeds meer graphic novels vinden hun weg naar lezers van heel divers pluimage. En op steeds slimmere manieren bereiken die boeken ook jongeren. Zo las ik gisteren in Het Parool over een nieuwe trend waarbij jongeren boekgeïnspireerd raken via de hashtag #BookTok op de populaire app TikTok. Jongeren bereiken...

Elke dag verschijnen er nieuwe boeken. Rijp en groen, literatuur en lectuur, kwaliteit en pulp. En elke maand zitten daar wel een paar opvallende boeken bij. Afgelopen maanden verschenen er een paar fijne titels die stuk voor stuk in de categorie Young Adult passen. En dan ga ik gemakshalve maar even voorbij aan de beruchte nur-codering. Deze code wordt door de uitgever toegekend en geeft aan voor welke leeftijd het boek bedacht is, of met welk soort boek we te...

Pratend over boeken vertel ik vaak dat ik vooral boeken lees waarin jongeren figureren. Voorwaarde is dat het aandeel van jongeren in die boeken evident moet zijn en dat het boek een aanvulling op het lezen voor De Lijst moet bieden. De canon hoef ik dus niet aan te prijzen, die staat tóch al in elke mediatheek! Ik kies dan ook voor de verrassingsaanval. Boeken van debutanten of van auteurs die nog (steeds) niet zijn doorgebroken. Boeken van jonge auteurs...

Op 7 april organiseerde Stichting Lezen -online-haar jaarlijkse symposium ‘Lezen Centraal’. Ikzelf volgde o.a. de bijdrage van Hans Goosen en Mara Rooijmans ‘Praten over fictiefragmenten’. Zij presenteerden een online platform waarop leerlingen kennismaken met aantrekkelijke, recente jeugd- en adolescentenromans. Via kant-en-klaar verwerkingsmateriaal op de website kan de docent ‘een open en verdiepend klassengesprek over de inhoud van de gelezen fragmenten’ tot stand brengen en in het verlengde daarvan ook aandacht voor het betreffende boek realiseren. Goosen en Rooijmans bespraken de...