Blog

In het VO kennen docenten en/of leerlingen Raoul de Jong als schrijver van bv. ‘Dagboek van een puber’, waarin de auteur de lezer aan de hand van teruggevonden dagboekfragmenten meeneemt langs de herinneringen aan zijn jonge jaren.  Een boek met herkenbare thema’s, met illustraties door de auteur (!)  en bovendien … lekker dun. Ook schreef de Jong één van de drie korte verhalen in de 3Pack-editie van 2018, ter gelegenheid van de Boekenweek voor Jongeren.  En laat dat nou net...

In de facebookgroep Leraren Nederlands kwam ik gisteren de volgende oproep tegen: “Heeft iemand misschien een boekentip voor een 13-jarige jongen die tot op heden alleen nog maar ‘Snelle Jelle’ en Donald Ducks heeft gelezen? Hij gaf aan alle andere boekopdrachten te hebben verzonnen. Hij zit in 2 havo, maar dat vind ik eigenlijk niet zo belangrijk. Ik ben meer op zoek naar een boek in zijn ‘zone van naaste ontwikkeling’ zeg maar .” Nou surf ik wel vaker langs zulke oproepen,...

Wie al eerder kennis maakte met de boeken van Koos Meinderts weet dat het strand en de zee nooit ver weg zijn, en dat geldt ook voor de liefde, maar zeker ook voor de dood. Scroll even door zijn bibliografie en je denkt bij jezelf  “Jááá De vuurtoren, en natuurlijk Keizer en De zee zien en… ja óók die en die nog… ”. Meinderts slaagt erin om in vrijwel al zijn boeken-óók die voor jongere kinderen- de dood een heel...

Afgelopen week werd (vooral in bibliotheekland) de tweede editie van de 'Week van de Leesclub' gevierd. In het kader van de festiviteiten van de landelijke organisatie Senia leidde ik in de bibliotheek van Amersfoort een zgn. pop-up leesclub rond het boek van  Rob van Essen, "De goede zoon". En de goede zoon was zelf ook aanwezig! En even als reminder...

Ik leerde het werk van Barry Smit kennen toen ik (in 2013) op zoek was naar een leeslijn tussen twee boeken van resp. Khalid Boudou en Abdelkader Benali. Mijn opgave was een boek te vinden om leerlingen, en dan vooral jongens, (jeugd)boeken te laten lezen die steeds iets meer leesinspanning zouden vragen, met als doel hen uiteindelijk een min of meer ‘literaire’ roman te laten lezen. Hoe kon ik deze jongeren, die bijna allemaal redelijk makkelijk ‘Iedereen krijgt klappen’ kunnen...