Blog

Gisteren stond ik in de Amsterdam Arena. Voor het eerst in mijn leven was ik in een voetbalstadion, en wát voor een. Ik was daar om een lezing te geven tijdens Lezen Centraal 2014 met als thema  “Jongens scoren met lezen!”, vandaar natuurlijk de locatie én mijn aanwezigheid… In de ochtend werd het Vaders Voor Lezen elftal gepresenteerd, een uitstekende marketingtruc van De Leescoalitie. Daarbij werd benadrukt dat vaders hun jongens toch vooral lekkere, stoere boeken moeten voorlezen die ze liefst...

Iedereen kent het fenomeen dat mama's (en oma's) veel meer voorlezen dan papa's (en opa's). Behalve dan in een klein percentage ( 8%) van de gezinnen waar -veelal jonge- vaders méér voorlezen dan hun ega. Een ervan is Stefan Wijnberg die in zijn blog op Papa Pent van 14 december j.l. vertelt over het voorlezen aan zijn kinderen en zijn collega-papa's een hart onder de riem steekt met maar liefst 25 voorleestips. Je kunt je afvragen of dat niet wat al...

Het zal wel selectieve perceptie zijn, maar de laatste weken kom ik ze steeds tegen: onderzoeksresultaten over lezende jongeren vanaf een jaar of 15. En omdat ik nou eenmaal meer van de taal dan van het rekenen ben heb ik even wat tijd nodig gehad om het goed tot me te laten doordringen… Ik word heel blij van deze cijfers. Vooral van 0.353, maar daarover later meer. Drie onderzoeken bereikten de (social) media, en bij deze ook U! Voxburner thema-onderzoek, 18...

Drie pagina’s ruimte voor ontlezing in Nederland, dat vond ik zaterdagavond op de tafel. Nadat ik de kop en de laatste alinea (NRC, 21 sept.) had gelezen dacht ik de inhoud verder wel te kunnen bedenken. Geweeklaag over het onderwijs en de teloorgang van onze intellectuele potentie, daar had ik even geen zin in op de zaterdagavond. Maar de schrijver van dit opiniestuk, Bastiaan Bommeljé, heeft me wakker gehouden en op zondagochtend heb ik het stuk toch maar helemaal gelezen....

De laatste weken hebben we veel uitgevers bezocht en de peilstok van De Leesfabriek in veel uitgeverijen gestoken. Promotie- en persmedewerkers, marketing managers, verkoopleiders, uitgevers… In allerlei combinaties spraken we hen in onze poging om betrokkenheid te creëren bij de uitbouw van het online platform van de Leesfabriek en de offline initiatieven om Lokale Leesfabrieken van de grond te trekken. Het lijkt erop dat dat gelukt is. Natuurlijk staan er veel praktische bezwaren tussen ‘willen’, ‘kunnen’ en ‘doen’. Maar zoals...