Blog

Het zal wel selectieve perceptie zijn, maar de laatste weken kom ik ze steeds tegen: onderzoeksresultaten over lezende jongeren vanaf een jaar of 15. En omdat ik nou eenmaal meer van de taal dan van het rekenen ben heb ik even wat tijd nodig gehad om het goed tot me te laten doordringen… Ik word heel blij van deze cijfers. Vooral van 0.353, maar daarover later meer. Drie onderzoeken bereikten de (social) media, en bij deze ook U! Voxburner thema-onderzoek, 18...

Drie pagina’s ruimte voor ontlezing in Nederland, dat vond ik zaterdagavond op de tafel. Nadat ik de kop en de laatste alinea (NRC, 21 sept.) had gelezen dacht ik de inhoud verder wel te kunnen bedenken. Geweeklaag over het onderwijs en de teloorgang van onze intellectuele potentie, daar had ik even geen zin in op de zaterdagavond. Maar de schrijver van dit opiniestuk, Bastiaan Bommeljé, heeft me wakker gehouden en op zondagochtend heb ik het stuk toch maar helemaal gelezen....

De laatste weken hebben we veel uitgevers bezocht en de peilstok van De Leesfabriek in veel uitgeverijen gestoken. Promotie- en persmedewerkers, marketing managers, verkoopleiders, uitgevers… In allerlei combinaties spraken we hen in onze poging om betrokkenheid te creëren bij de uitbouw van het online platform van de Leesfabriek en de offline initiatieven om Lokale Leesfabrieken van de grond te trekken. Het lijkt erop dat dat gelukt is. Natuurlijk staan er veel praktische bezwaren tussen ‘willen’, ‘kunnen’ en ‘doen’. Maar zoals...

Ik kreeg die vraag deze week van een uitgever. Berichten ‘van de winkelvloer’ waren de aanleiding voor deze vraag… Tsja, als je in de boekwinkels kijkt dan komen de boeken voorzien van een YA (voordeel) sticker je tegemoet. Je struikelt bijna over de displays in de gangpaden en de posters in rood/zwart of roze/wit zijn niet te ontwijken. Zo te zien lijkt YA helemaal niet ‘dood’. De stapelverkoop van ‘Twilight’ en ‘The it-girl’ is tot stilstand gekomen, de spin-offs brengen ook...

In "De alles-is-andersshow van een boekenman" (NRC, 16-03-2013) betoogt VBK-directeur Wiet de Bruijn dat alles begint met creativiteit, verbinding, luisteren naar lezers én naar de boekhandel en met auteurs-exposure. Zijn doel is persoonlijke ontwikkeling en het verrijken van de lezer. Dat is mooi! Zeker als je ook nog eens bedenkt dat je hier een oud-docent van het VMBO aan het woord hoort. Een man met visie...