Blog

Ik kreeg die vraag deze week van een uitgever. Berichten ‘van de winkelvloer’ waren de aanleiding voor deze vraag… Tsja, als je in de boekwinkels kijkt dan komen de boeken voorzien van een YA (voordeel) sticker je tegemoet. Je struikelt bijna over de displays in de gangpaden en de posters in rood/zwart of roze/wit zijn niet te ontwijken. Zo te zien lijkt YA helemaal niet ‘dood’. De stapelverkoop van ‘Twilight’ en ‘The it-girl’ is tot stilstand gekomen, de spin-offs brengen ook...

In "De alles-is-andersshow van een boekenman" (NRC, 16-03-2013) betoogt VBK-directeur Wiet de Bruijn dat alles begint met creativiteit, verbinding, luisteren naar lezers én naar de boekhandel en met auteurs-exposure. Zijn doel is persoonlijke ontwikkeling en het verrijken van de lezer. Dat is mooi! Zeker als je ook nog eens bedenkt dat je hier een oud-docent van het VMBO aan het woord hoort. Een man met visie...

Young Works, een volwassen bureau voor jongerencommunicatie, publiceert al een paar jaar rond de jaarwisseling haar trendoverzichten: in december een voorspelling met de top 10 jongerentrends voor 2013 en in januari een top 10 met onderwijstrends. Gecombineerd geeft het een aardig beeld van wat er in het leven van veel jongeren aan het verschuiven is. Werkt u met jongeren van 12 of 16 of 20 jaar? Gegarandeerd dat er in hun sociale omgeving thuis, op straat, in verenigingen, maar op...

Afgelopen week sprak ik een aantal boekverkopers over het concept van De Leesfabriek. Als initiatiefnemer ben ik natuurlijk blij veel spontane, positieve reacties te krijgen. En gelukkig zijn er ook constructief-kritische vragenstellers… Zij hébben al een kast met prachtige nieuwe boeken voor jongeren vanaf een jaar 15, zij hébben een goede relatie met VO-scholen. Wat biedt De Leesfabriek hen dan nog méér? Juist deze gesprekpartners dagen mij uit om een antwoord te formuleren voor álle gepassioneerde boekverkopers! Ik weet dat er...

Dit najaar staan de kranten vol met berichten over dé boekhandel. Veelal over hoe slecht het gaat met de boekenbranche, over dalende marktcijfers voor de fysieke winkels, over een faillissement hier en een opheffing daar… Daartegenover de berichten van de stijgende omzetten van de webwinkels die via internet goede zaken doen. Het lijkt een verloren strijd voor de bricks vs. de clicks. En toch knettert het in heel wat boekhandels van de activiteit. Het zijn veelal de onafhankelijke retailers die zorgen...