Blog

Manuscripta was een feest.
Allereerst voor de webredactie en de recensenten die aanwezig waren om hun leeftijdsgenoten te laten kennismaken met een plek waar ze hun leespassie kunnen delen. En zeker ook voor Het Leesbureau/De Leesfabriek omdat het een fantastisch podium was om alle aanwezige ‘bemiddelaars’ en beleidsmakers te informeren over het concept en de doelstelling van het project. We willen de Koninklijke Nederlandse Boekverkopersbond dus ook bedanken voor het vertrouwen en de mogelijkheid die we kregen om daar acte de présence te geven.

Het traject begon met de planning van de redactievergadering en maar liefst drie interviews met auteurs. Hoewel dat niet zo zichtbaar is voor de buitenwacht zijn dit toch belangrijke punten omdat ze materiaal opleverden voor de gesprekken met de bemiddelaars en de beleidsmakers. De foto’s die ik tijdens die middag heb gemaakt, hebben we tijdens Manuscripta keer op keer kunnen laten zien aan de ‘bemiddelaars’: boekverkopers, docenten, bibliothecarissen. Ten eerste om voor docenten en bibliothecarissen te illustreren hoe enthousiast de jongeren omgaan met de kansen die De Leesfabriek hen biedt (leesbevorderings-doelstelling). Ten tweede om aan boekverkopers en uitgevers te laten zien dat we heel gericht bezig zijn om (nieuwe) boeken onder de aandacht van de jongeren en dus ook hun docenten te brengen (commerciële doelstelling).

Om een idee te krijgen wat er tijdens Manuscripta gebeurde verwijs ik graag naar de fanpagina van De Leesfabriek op Facebook. De foto’s daar laten jongeren zien die leeftijdgenoten informeren, jongeren die ‘bemiddelaars’ informeren rondom een leuke stand met mooi beeldmateriaal en een groot beeldscherm waarop de website/Facebook/Twitter/YouTube elkaar afwisselden. Er werden flyers en buttons uitgedeeld aan wie maar wilde luisteren, de jongeren van De Leesfabriek konden zich oriënteren op welke boeken ze in het najaar willen gaan recenseren en Het Leesbureau had een paar gesprekken met vertegenwoordigers van de verschillende mogelijke partners. Op Twitter zijn er slechts een paar nieuwe volgers bijgekomen, maar op Facebook is er een groei van 416 naar 472 volgers gerealiseerd.En inmiddels sluipen we naar de 500 likers! Ook het aantal FB-bezoekers op die dagen zorgde voor een groei van 50 %, van 1650 naar 2450. En op maandag naar bijna 2700! Dit is een groei die in het afgelopen weekend natuurlijk te verwachten was. Maar het illustreert meteen ook de noodzaak om ook in deze fase al op festivals e.d. aanwezig te zijn en zo een gestage groei en continuïteit zeker te stellen. Zo vond een van onze beoogde partners, na het zien van de beursstand, het toch wel wenselijk dat De Leesfabriek op 29 november aanwezig zou zijn op de Dag van het Literatuuronderwijs… Dus, wie weet???

No Comments

Post a Comment