Blog

De Leesfabriek zal acte de présence geven bij Manuscripta, de start van het boekenseizoen 2012-2013. Dankzij de medewerking van de Koninklijke Nederlandse Boekverkopersbond kan De Leesfabriek een beursstand realiseren op zaterdag 1 en zondag 2 september. In Amsterdam zullen beide dagen 6 redactieleden/recensenten aanwezig zijn die alleerst de aanwezige jongeren zullen aanspreken. Maar daarnaast zullen zij alle bemiddelaars van boekhandels, scholen en bibliotheken informeren over dit project.

Voor iedereen die nog niet weet wat De Leesfabriek inhoudt geef ik nog even een korte impressie: De Leesfabriek wordt dé digitale ontmoetingsplek voor jongeren vanaf een jaar of 15, die graag boeken lezen. Deze pagina zal groeien naar een grote, landelijke blogsite die voornamelijk vanuit social media wordt gestuurd door jongeren zèlf. “De Leesfabriek” werkt dan ook helemaal zelfstandig en heeft niets te maken met grote uitgeversconcerns of boekhandelsketens. Er is een onafhankelijke webredactie bestaande uit enkele leesgekke volwassenen en vooral: jongeren tussen de 15 en 25 jaar. “De Leesfabriek” wordt dé plek waar jongeren hun informatie over boeken zullen halen en vooral met elkaar zullen uitwisselen, of ze nu in Groningen, Middelburg, Amersfoort, Leuven of Gent wonen. Bovendien kunnen er op lokaal niveau leesactiviteiten georganiseerd worden die jongeren in staat stellen elkaar ook echt te ontmoeten en kunnen er op basis van die ontmoetingen ook lokale, digitale leesfabrieken worden opgezet.

Bij de voorbereidingen kregewn we nog wat vragen uit verschillende hoeken, daarom voor de lezers van dit blog meteen de antwoorden:
1) Er komt géén verkoopsite onder De Leesfabriek te hangen: er is dus geen valse concurrentie voor de lokale boekhandel,
2) We zijn helemaal onafhankelijk, van welke uitgeverij dan ook: de redactie is compleet vrij om boeken te selecteren, geeft haar ongezouten mening en gaat bij voorkeur in discussie over gelezen boeken,
3) Idealiter zal er een netwerk van Lokale Leesfabrieken ontstaan, die allemaal een plek krijgen onder de digitale paraplu boven Nederland en Vlaanderen,
4) Binnen de lokale Leesfabrieken zullen lokale partners (boekhandel/scholen/bibliotheken/podia) een kader krijgen om het contact met jongeren (15-25 jaar) op te starten en te stroomlijnen.
Natuurlijk zal nog heel wat water door de Rijn moeten vloeien voor we er zijn, maar een klein begin hebben we gemaakt.

No Comments

Post a Comment