Blog

Vandaag had ik het eerste overleg met Marjolein de Jong van Bibliotheken Eemland en Marie-Louise Hehenkamp van Stichting Gastvrij over een maatschappelijke stage ‘Lezen is werelds’. Het uitgangspunt is jongeren (van klas drie) te laten reflecteren over thema’s van boeken, ze te laten nadenken over het gegeven dat een boek méér is dan letters op papier. Dat gaan we in een eerste fase doen door hen zelf, samen met begeleidende volwassenen te laten discussiëren over thema’s uit jeugdboeken. En in tweede instantie hen als begeleider van jongere kinderen (11 en 12 jaar in het Bijzonder Onderwijs!) de rol te geven die de volwassenen in de eerste fase hadden. Voor de boeken in de eerste fase zullen we de hele serie van Slash gaan gebruiken: waargebeurde verhalen door jongeren zelf verteld, door bekende auteurs opgeschreven. Dankjewel Edward voor het idee van de Slash-reeks, dankjewel Uitgeverij Querido voor het realiseren van deze reeks (inmiddels bijna 10 delen). Onze opgave nu is het selecteren van de boeken voor de kids uit het Bijzonder Onderwijs en de planning voor het najaar samen met de scholen op te pakken. En alle argumenten op een rij te zetten waarom de VO-school een groter deel van haar budget voor maatschappelijke stages moet besteden aan de leerlingen en niet aan de coördinator…

No Comments

Post a Comment