Vaders voor Lezen

Iedereen kent het fenomeen dat mama’s (en oma’s) veel meer voorlezen dan papa’s (en opa’s). Behalve dan in een klein percentage ( 8%) van de gezinnen waar -veelal jonge- vaders méér voorlezen dan hun ega. Een ervan is Stefan Wijnberg die in zijn blog op Papa Pent van 14 december j.l. vertelt over het voorlezen aan zijn kinderen en zijn collega-papa’s een hart onder de riem steekt met maar liefst 25 voorleestips. Je kunt je afvragen of dat niet wat al te veel is…

Maar moeders lezen gemiddeld genomen dus veel vakerVaders_def voor dan vaders. Daarom is er een nieuwe campagne gestart met als slogan ‘Vaders Voor Lezen’.  Wanneer we onze kinderen elke dag een kwartier voorlezen dan resulteert dat in een sterk vergrootte woordenschat van 1000 woorden per jaar extra. Opmerkelijk is dat de sociaal-economische status van het gezin waarin wordt voorgelezen helemaal niet uitmaakt. Alle kinderen profiteren er evenveel van en bovendien is het een verworvenheid die kinderen die niet voorgelezen worden nooit meer inhalen! Lees de betreffende pagina’s op leesmonitor.nl er maar eens op na en je bent extra gemotiveerd om wakker te blijven bij het voorlezen van wéér het zelfde prentenboek aan je eigen kinderen…

Met voorlezen kun je niet vroeg genoeg beginnen. De woordenschat en taalontwikkeling van je kind kun je vanaf het allervroegste begin stimuleren. Mini-boekjes pakken en weggooien, stoffen boekjes in je mond stoppen, knisperboekjes fijnknijpen… en natuurlijk plaatjes kijken! Dat laatste kan al vanaf ongeveer 9 maanden, neem je kind op schoot begin samen de plaatjes te bekijken, wijs iets aan, imiteer een dierengeluid en ontdek samen waar je kind het beste op reageert. Pak dat op en borduur daarop verder. Je kunt eigenlijk al heel snel kleine prentenboeken bekijken,  liedjes zingen en ritmisch rijmpjes opzeggen. Je merkt snel genoeg wanneer kinderen méér willen lezen, een ander verhaal willen horen of juist steeds weer dat ene verhaal kiezen. En tsja, dat hoort er ook bij: herhaling, steeds weer! Natuurlijk kun je ook zelf een verhaal verzinnen of naast de prentenboeken ook echte verhalen gaan voorlezen. Er is wereld aan keuze in de (kinder)boekhandel en natuurlijk bij de bibliotheken te vinden.

Het boek waar je op dit moment over struikelt is “Krrr…okodil”. Het boek is uitgekozen als best bruikbare boek om samen met kinderen leesplezier te ontdekken en door te kunnen praten over wat er allemaal in de het boek gebeurt. In het volgende filmpje laat Jan Verbart van de bibliotheek in Breda zien hoe je met eenvoudige middelen veel reacties bij al heel jonge kinderen kunt losmaken.

Voorleestips Jan Verbart

En als je geen geduld genoeg hebt om hetVoorleesplaatje
filmpje helemaal uit te kijken… dan heb ik hier nog een aantal tips die ik vond op een oude boekenlegger die de CPNB ooit maakte. Bovendien een lijstje met tips voor prentenboeken en voorleesverhalen, voorzien van leeftijden voor een echte quick-start! Natuurlijk zijn dat in dit geval boekentips met stoere verhalen die papa’s gráág zullen voorlezen, en wie weet zijn er ook enkele mama’s en oma’s die van piraten draken houden.

Vijf Gouden Voorleestips voor… iederéén !!!
• Lees voor uit een prentenboek dat u zelf ook leuk vindt,
• Kies boeken die aansluiten bij wat uw kinderen meemaken,
• Zorg dat uw kinderen goed mee kunnen kijken,
• Praat over het verhaaltje na en verzin er samen van alles bij,
• Een boek meer dan één keer voorlezen mag.

PRENTENBOEKEN
Boer Boris, Ted van Lieshout, 2+
Mijn pappa, Guido van Genechten, 2+
Waar is de taart?, Thé Tjong Khing, 3+
Ik lust wel een kindje, Sylviane Donio, 3+
Aadje Piraatje, Marjet Huiberts, 3+
Met papa mee, Arend van Dam, 3+
De Moedhoed, Lida Dijkstra, 3+
Superbeesje onderweg, Guido Genechten, 3+
De Gruffalo, Julia Donaldson, 3+
Agent en Boef, Tjibbe Veldkamp, 3+
Tim op de Tegels, Tjibbe Veldkamp, 4+
De wegpiraat, Julia Donaldson, 4+
Broertje ruilen, Jan Ormerod, 4+
Temmer Tom, Tjibbe Veldkamp, 4+
De coole cowboy, Tjibbe Veldkamp, 4+
De vijf brandweermannetjes, 4+
Billy de kip, Marcel van Driel, 4+
Waar is de draak?, Richard Hook, 4+
Spacey zoekt zijn planeet, Govert Schilling, 4+
De held van alle helden, Mark Haayema, 4+
Tim en de boot, , Harmen van Straaten, 4+
Het dierenelftal van Milan, Gerard Gemert, 4+
Max en de maximonsters, Maurice Sendak, 4+
Poten omhoog!, Catharina Valckx, 4+
Billy en de indiaan, Catharina Valckx, 4+
Wessel van Texel, Erik van Os, 4+
Kapitein Sladrop, Korky Paul, 4+

VERHALEN
Allemaal onzin, Paul van Loon, 4+
Het grote boek van Robin, Sjoerd Kuyper, 4+
Ridders, dino’s en piraten, 5+
Wolf en Hond-serie, Sylvia van den Heede, 6+
Ellie en Nellie-serie, Rindert Kromhout, 6+
De kleine kapitein, Paul Biegel, 6+
De klas van Daan, René van der Velde, 6+
Het Sleutelkruid van Paul Biegel, 6+
Keizer, Koos Meinderts, 6+
Mijn vader, Toon Tellegen, 6+
Kapitein Kwadraat, Peter Smit, 7+
Daantje de Wereldkampioen, Roald Dahl, 7+
Piraten van hiernaast, Reggie Naus, 7+
Vlo en Stiekel, Pieter Koolwijk, 7+
Super Jan, Harmen van Straaten, 7+
De vindeling , Stefan Boonen, 7+
Mijn hamster is een spion, Dave Low, 8+
Dr. Proktors schetenpoeder, Jo Nesbo, 8+
Olivier en de dwaaleilanden, Philip Reeve, 8+
Toen kwam Sam, Edward v/d Vendel, 8+
Raadsels van Sam, Edward v/d Vendel, 8+
Superhelp, Benny Lindelauf, 8+
Schaduw v Zwarterik, Henk Hardeman, 8+
Oma Boef, David Williams, 8+
Red mijn hond, Anna Woltz, 9+
De zevensprong, Tonke Dragt, 9+

Over Het Leesbureau

Actviteiten: Trainer/Coach Leesbevordering in de praktijk, Mede-eigenaar Kinderboekwinkel SpeelBoek te Amersfoort, Bestuurslid Stichting Woutertje Pieterse Prijs. Meer dan 10 jaar lid selectiecommissie Kerntitels De Jonge Jury. Actief voor Kunst van Lezen als trainer/coach voor 'Leesbevordering in het VMBO, dat werkt!' Houdt zich bezig met: Leesbevordering, Kinder- en jeugdliteratuur, Jongerenliteratuur, Talentontwikkeling, Lees- en schrijfprojecten, Culturele cross-overs, Ideeëngenerator, Social Media en jongeren.
Dit bericht is geplaatst in Bibliotheek, Boekhandel, Primair onderwijs, Voorschoolse taalontwikkeling. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *